Een ANBI is een Algemeen Nut Beogende Instelling. Giften gegeven aan een ANBI zijn aftrekbaar voor de inkomstenbelasting. Om de transparantie van de instellingen te vergroten heeft de Belastingdienst bepaald dat ANBI's, om hun ANBI-status te behouden, verplicht zijn bepaalde informatie op het internet te publiceren. Het betreft o.a. hun contactgegevens, beleidsplan, financiële gegevens en huidige activiteiten.
Op deze pagina wordt aan deze verplichting voldaan voor de beide onderdelen van de Protestantse Gemeente te Culemborg die een ANBI-status hebben:
- Protestantse Gemeente te Culemborg (RSIN / fiscaal nummer: 823445173)
- Diaconie van de Protestantse Gemeente te Culemborg (RSIN / fiscaal nummer: 824135520)
Als u op de naam van het onderdeel klikt, gaat u naar een pagina of een bestand met de betreffende informatie.
Het college van Kerkrentmeesters is verantwoordelijk voor financiën, beheer en administratie. De samenstelling van het college is als volgt:
Op zondag 3 september (en al eerder op 22 mei) heeft Peter Lock na afloop van de kerkdienst een uitleg gegeven over de Scipio-App.
De presentatie die hij daarbij liet zien (met nog wat extra informatie), kunt u hier downloaden.
Vanaf 26 maart 2023 gaan er geen collectezakken meer rond tijdens de kerkdienst en kunt u dus geen gebruik meer maken van collectebonnen.
Hebt u nog bonnen in uw bezit, dan kunt u die t/m 30 april 2023 inleveren en op dit formulier aangeven hoe u de waarde ervan verwerkt wilt hebben.
Nalaten dicht bij huis, dichtbij uw hart
Als kerkgemeenschap beleven we samen het geloof dat ons van generatie op generatie is overgedragen. Dat geloof mogen wij op onze beurt weer doorgeven aan volgende generaties. Dat kan onder meer door de kerk als begunstigde op te nemen in uw testament. In een testament kunt u vastleggen dat u naast kinderen, familie of vrienden ook de kerk laat delen in wat u zelf mocht ontvangen. Met uw nalatenschap draagt u bij aan een kerk die ook in de toekomst een levendige gemeenschap vormt die diaconaal en missionair aanwezig is in de directe omgeving en in de wereld. Wat u nalaat krijgt zo een bestemming dichtbij huis en dichtbij uw hart.
Wilt u meer weten over de mogelijkheid om na te laten aan onze kerk, neem dan contact op met het Kerkelijk Kantoor, e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., telefoon 0345-512342.
Alle begraafplaatsen in Culemborg (aan de Achterweg) worden beheerd door de Beheersstichting Begraafplaatsen Culemborg. In het bestuur zitten vertegenwoordigers van de eigenaren van de begraafplaatsen: onze Protestantse Gemeente, de Rooms-Katholieke Parochie, de Oud-Katholieke Kerk en de Gemeente Culemborg. Contactpersoon is de heer M.J.C. van Dord, tel. 06‑30 36 51 44, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
A. Algemene gegevens
Naam ANBI: |
Protestantse gemeente Culemborg te Culemborg |
Telefoonnummer: |
0345 512342 |
RSIN/Fiscaal nr: |
823445173 |
Website adres: |
|
E-mailadres: |
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. |
(Post-)adres: |
Grote Kerkstraat 4 |
Postcode: |
4101 CB |
Plaats: |
Culemborg |
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die bij het woord ‘verjaardagsfonds’ meteen begrijpen wat daarmee wordt bedoeld. Voor wie dat niet meteen begrijpt: het heeft te maken met het geven van geld rond de verjaardagen van gemeenteleden in de Open Hof gemeente.
Kerk Open
Een aantal zaterdagen in de zomerperiode is de Grote of Barbarakerk te bezichtigen. Vrijwilligers stellen de kerk open voor belangstellenden en geven desgewenst een korte uitleg. Groepsrondleidingen met een gids zijn mogelijk, mits ruim van tevoren aangevraagd. Neem daarvoor contact op met Jannie den Burger, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. , of Jaap de Klijne, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Download hier informatie over bezienswaardigheden of lees hier meer over de bijzonderheden van het monumentale gebouw.
Het College van Kerkrentmeesters is verantwoordelijk voor de financiën van de gemeente, de kerkelijke gebouwen, de ledenadministratie en het personeelsbeleid met betrekking tot de betaalde krachten van de gemeente.
In de gemeente is een administratief medewerker parttime werkzaam.
De ledenadministratie wordt uitgevoerd met behulp van Scipio, een programma dat gekoppeld is aan de landelijke ledenadministratie van de Protestantse Kerk in Nederland.
Voor de contactinformatie van de kerkelijke administratie, klik hier.